Pagina's

donderdag 2 januari 2014

Eindopdracht

Ontwerp een BV les voor de midden-of bovenbouw, uitgewerkt in het lesfasenmodel

De opdracht die ik ontworpen heb is geschikt voor groep 7 of 8.
Ik heb als onderwerp: superhelden gekozen. Dit onderwerp sluit heel goed aan bij de belevingswereld van de kinderen van groep 7 en 8. Ik denk dan ook dat het hun enthousiasme en creativiteit zal aanwakkeren en er mooie resultaten uit kunnen komen.

Receptieve fase

Introduceren

Ik laat 2 filmpjes uit de beeldcultuur zien.

- Het eerste filmpje gaat over een super held. Hierin zijn zijn kleren en superkrachten goed te zien.

- Het tweede filmpje gaat over een super schurk.


We bespreken kort:
Waar gaan de filmpjes over?
Hoe herken je de super held? Hoe de super schurk? Aan welke onderdelen herken je dat?
Wat valt je op aan de kleding? En wat aan de wapens?
Wie houdt er van superhelden films?
Wie zou ook wel een superheld willen zijn? Of liever een schurk? waarom?

Informeren

We gaan een aantal beelden bekijken van superhelden en schurken. Het zijn plaatjes dus we hebben de mogelijkheid om heel goed naar verschillende onderdelen, zoals kleding, wapens, mimiek etc. etc. te kijken. We beschouwen de beelden aan de hand van de fasen van Parsons





























Fase 1 De associatie: Beschrijf eens wat je ziet of dit plaatje.
Een grote , gespierde man met een hamer in zijn hand. 

Fase 2 De voorstelling (het mimetische stadium): Wat gaat de man met de hamer doen?
Hij is ergens naar opweg. Dat zie ik want hij heeft zijn blik heel strak op iets of iemand gericht. Hij wil vast slaan met zijn hamer.
Is het een super held of een schurk denk je? Een super held. Hoe zie je dat? Hij heeft een cape of zijn rug. Superhelden hebben vaak een cape. Schurken niet.

Fase 3 Expessie: Vindt je de man met de hamer eng?
ja, Ik vind het een beetje angstaanjagend. Ik wordt er wel een beetje bang van. Waardoor? Door de hamer, zijn boze blik en de grote stappen die hij neemt. Hij komt echt op me af.

Fase 4 het formele stadium: Welk beeldaspecten vallen je op in deze afbeelding? 
Kleur. Het rood van de cape valt op en daardoor zie ik dat het een held is en geen schurk. Het zwart van zijn kleding ziet er streng en serieus uit. dat moet ook als je een superheld bent. Hoe versterkt kleur het beeld? Door de contrasten. het groen is achter hem en vager. Dit contrasteert met het rood van de cape en het zwart van zijn kleding.



Fase 1 De associatie: Wat zou je kunnen zeggen over deze afbeelding?
Het is een mannetje met een mooi rood en geel pak dat heel goed en strak zit.

Fase 2 De voorstelling (het mimetische stadium): Wat doet hij nu eigenlijk? Is dat realistisch?
Hij glijd over straat. heel snel, dat zie ik door de vegen achter hem. Nee niet realistisch, maar hij ziet eruit als een superheld en die kunnen dat wel.

Fase 3 Expessie: Wordt je blij als je naar de afbeelding kijkt? Of juist niet?
Als ik naar zijn gezicht kijk wel. Hij kijkt heel enthousiast en vriendelijk. Ik wordt er in ieder geval niet bang van. Het lijkt wel of hij iemand gaat redden.

Fase 4 het formele stadium: Voor wie is deze afbeelding bedoelt denk je?
Voor mensen die graag naar superhelden kijken. Zijn de kleuren van zijn pak opvallend genoeg of hadden ze beter andere kleuren kunnen kiezen?
Opvallend genoeg. Want het rood en geel contrasteert goed met elkaar. Hij moet wel opvallen voor de mensen en zeker voor wie hij gaat redden.


Als laatste onderdeel van de informatieve fase bekijken we nog wat beelden van superhelden. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden en dit help de kinderen om creatief te zijn in het bedenken van hun eigen held/schurk.





Instrueren

Opdracht:
Bedenk zelf een originele super held of super schurk en schilder deze op een A-2 blad. Je superheld/schurk moet één speciale kracht hebben. Wat voor kracht dit is mag je zelf bedenken. Het kan een voorwerp zijn of een gave (denk aan spiderman die spinnenrag kan schieten, de Flash die heel hard kan rennen en de Hulk die heel erg sterk is).
Verwerk deze speciale superkracht in je tekening. Probeer die speciale kracht zichtbaar te maken. Maak bij het bedenken en schilderen het liefst gebruik van contrasterende kleuren waardoor de gave nog beter zichtbaar wordt. Het gebruik van kleur is belangrijk, daar wordt je mede om beoordeeld.
Daarna schrijf je een korte uitleg over je superheld/schurk.

Beeldend doel:
Werk met kleur om duidelijk te maken of jou superheld/superschurk goed of slecht is. Dit moet duidelijk te zien zijn in de werkstuk. De kleuren moeten dus het beeld versterken (denk aan contrasterende kleuren).
Laat ook de speciale superkracht van de superheld zien. Indien dit te moeilijk is omdat zijn kracht bijvoorbeeld, niet te zien is maar voelbaar. Beschrijf dit dan zo uitgebreid mogelijk.
Schrijf erbij een kort verhaal (max. 0,5  a-4) over je superheld/schurk, met daarin de volgende vragen beantwoord:
- Hoe heet je superheld/superschurk?
- Wat is zijn speciale kracht/gave?

Nog beter is het, als je ook nog deze extra vraag beantwoord:
- Wanneer gebruikt hij deze?

Technisch doel:
Als materiaal gebruiken we een A-2 vel en verf. Er moet genoeg ruimte zijn om, indien gewenst, de superkracht van de superheld/schurk zichtbaar te maken.


Productie/uitvoering

Observeren
De kinderen gaan aan de slag om hun superheld/schurk te maken. Ze wordne bij deze opdracht vrijgelaten om zoveel mogelijk hun eigen inbreng te geven. Ook worden ze echt geprikkeld om zich creatief te uiten en hun fantasie te gebruiken. Juist omdat deze opdracht zo goed aansluit op de belevingswereld van de kinderen. Want welk kind heeft er nou niet ooit gefantaseerd over zijn van een superheld (of schurk)? Ze kunnen ook goed hun eigen smaak inbrengen met betrekking tot alle onderdelen zoals: goed of slecht, de gave/kracht, kleur en vorm gebruik. Dit kunnen ze zo realistisch mogelijk doen. Ondanks dat een superheld/schurk niet een realistisch persoon is, streven kinderen van die leeftijd er wel naar het zo realistisch mogelijk uit te beelden en daar leent deze opdracht zich zeer goed voor omdat, juist door zo realistisch mogelijk schilderen, de gave/kracht goed te zien zal zijn.

Begeleiden
Het fantaseren over en bedenken van het figuur dat ze gaan schilderen is het belangrijkste. Hoe moet een superheld of schurk eruit zien volgens jou? Welke eigenschap is het allerbelangrijkste/allermooiste/gaafste etc. Ik zou de kinderen er toe aan zetten hier goed over na te denken voordat we het gaan schilderen. Daarom nemen we eerst even de tijd om hierover na te denken en met elkaar te overleggen. Daarna gaan we het schetsen met potlood en als het naar de zin is, beginnen we met schilderen.
De kinderen moeten goed begeleid worden zodat, ook de kinderen die weinig inspiratie hebben tot een gave superheld/schurk kunnen komen.

Afronden
Ik zou als leerkracht rond lopen om kinderen te helpen die er niet uitkomen. Ook wordt er een duidelijke tijdsverdeling afgesproken en tijdig aangegeven hoelang de kinderen nog hebben.


Reflectie/ nabeschouwing

Nabespreken
We hangen de schilderijen op. We bespreken met elkaar wat we zien. is het een super held of juist een schurk? hoe zien we dat? Wat is zijn gave/kracht? Zijn de kleuren mooi? versterken ze het beeld dat de superheld/schurk wil uitstralen?
Welke gave/kracht heb je nog nooit eerder gezien?

Presenteren
Een aantal kinderen, die graag hun werk willen toelichten, mogen hun schilderij beargumenteren door middel van hun verslag. Op die manier hoort iedereen wat hun drijft om de superheld/schurk zo te ontwerpen en uitvoeren. De creativiteit en vindingrijkheid van de kinderen komt, door hier aandacht aan te besteden, zo echt goed tot zijn recht!

Beoordelen

Beoordelingsmatrix

onvoldoende
voldoende
goed
score
 beeldaspect kleur
 Het toegepaste beeldaspect kleur versterkt niet het beeld.
 Het toegepaste beeldaspect kleur versterkt het beeld
 Het toegepaste beeldaspect kleur versterkt het beeld waarbij er gebruik gemaakt is van contrasterende kleuren.
25 punten
(max 25 punten)
(5 punten)
(15 punten)
(25 punten)
 kracht/gave
De kracht/gave van de superheld/schurk is niet zichtbaar in het schilderij
 De kracht van de superheld/schurk is zichtbaar in het schilderij
 De kracht van de superheld/schurk is zichtbaar en uitgebreid uitgelegd op papier.
25 punten
(max 25 punten)
(5 punten)
(15 punten)
(25 punten)
 originaliteit
 De superheld/schurk bestaat al.
 De superheld schurk is zelf verzonnen
 de superheld/schurk bestaat nog niet, is zelf verzonnen en heeft een originele superkracht/gave.
15 punten
(max 15 punten)
(5 punten)
(10 punten)
(15 punten)
 uitslag d.m.v. verslag(je)
 Er is geen verslag gemaakt
 Er is een verslagje gemaakt waarbij de vragen zijn beantwoord.
 Er is een verslagje gemaakt waarbij de vragen + de extra vraag is beantwoord.
15 punten
(max 15 punten)
(5 punten)
(10 punten)
(15 punten)




totaal: 80 punten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten