Titel: Beeldend problematiseren en beoordelen+ uitgewerkt lesplan
datum: 28-11.
Opdracht in de les:
In deze les werd uitgelegd hoe je een les BV moet opstellen met een beeldend probleem. Dit hebben we ook geoefend aan de hand van een opdracht in de les zelf. Deze ging als volgt:
- maak een vrucht (met organische vorm dus)
- maak hem hol van binnen d.m.v. de klop techniek
- laat de vergankelijkheid zien door een tijdelement te laten zien waardoor de vorm veranderd. de oorzaak moet zichtbaar zijn.
![]() |
Het resultaat |
De beoordelingsmatrix
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
|
technische constructie: maak een
organische vorm (max 25 punten)
|
De vrucht is niet organisch
(max 5 punten)
|
De vrucht is deels organisch van vorm (max
15 punten)
|
De vrucht is geheel organisch van vorm. (max. 25 punten)
|
25 punten
|
Beeldend doel: laat tijdselement of
andere element zien in de vorm waardoor deze veranderd (max 25 punten)
|
Het is niet zichtbaar waarom de vorm veranderd (door
tijdselement of ander element) (max 5 punten)
|
Het is indirect zichtbaar waarom de vorm veranderd ( door
tijdselement of ander element) (max 10 punten)
|
Het is direct zichtbaar waarom de vorm veranderd (door
tijdelement of ander element) (max 15
punten)
|
15 punten
|
Sporen van de oorzaak van verandering
zijn zichtbaar (max 25 punten)
|
sporen van oorzaak niet zichtbaar (max 5 punten)
|
sporen van oorzaak indirect zichtbaar (max 10 punten)
|
sporen van oorzaak direct en duidelijk zichtbaar (max 15 punten)
|
15 punten
|
Technisch doel: de keramische techniek
is juist toegepast waardoor vorm hol is. (max 25
punten)
|
De k. techniek is niet juist toegepast en de vorm is niet hol.
(max 5 punten)
|
De k. techniek is juist toegepast en de vorm is deels hol (maar
de rand niet overal even dik)
(max 10 punten)
|
De k. techniek is juist toegepast en de vorm is helemaal hol (en
de rand overal even dik) (max 15 punten)
|
15 punten
|
totaal: 70 punten
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten