Pagina's

donderdag 2 januari 2014

Beeldende vorming bijeenkomst 7 (+lesplan)

Bijeenkomst 7 
Titel: Beeldend problematiseren en beoordelen+ uitgewerkt lesplan

datum:  28-11.

Opdracht in de les:
In deze les werd uitgelegd hoe je een les BV moet opstellen met een beeldend probleem. Dit hebben we ook geoefend aan de hand van een opdracht in de les zelf. Deze ging als volgt:
- maak een vrucht (met organische vorm dus)
- maak hem hol van binnen d.m.v. de klop techniek
- laat de vergankelijkheid zien door een tijdelement te laten zien waardoor de vorm veranderd. de oorzaak moet zichtbaar zijn.




Het resultaat
Ik heb gekozen voor een mandarijn. Op deze mandarijn is een beurs plekje gekomen. dat zie je, aan het ingedeukte stukje. Op dat ingedeukte stukje komen rupsjes af. Het eerste rupsje ziet zijn kans en maakt een gaatje in het beurse zachte plekje en gaan hem naar binnen toe leeg vreten. Er komen vervolgens nog meer rupsen op af en zo vergaat de mandarijn langzaam.









De beoordelingsmatrix 

onvoldoende
voldoende
goed
score
technische constructie: maak een organische vorm (max 25 punten)
De vrucht is niet organisch   (max 5 punten)
De vrucht is deels organisch van vorm                                         (max 15 punten)
De vrucht is geheel organisch van vorm.  (max. 25 punten)
25 punten
Beeldend doel: laat tijdselement of andere element zien in de vorm waardoor deze veranderd (max 25 punten)
Het is niet zichtbaar waarom de vorm veranderd (door tijdselement of ander element) (max 5 punten)
Het is indirect zichtbaar waarom de vorm veranderd ( door tijdselement of ander element) (max 10 punten)
Het is direct zichtbaar waarom de vorm veranderd (door tijdelement of ander element)                               (max 15 punten)
15 punten
Sporen van de oorzaak van verandering zijn zichtbaar (max 25 punten)
sporen van oorzaak niet zichtbaar (max 5 punten)
sporen van oorzaak indirect zichtbaar (max 10 punten)
sporen van oorzaak direct en duidelijk zichtbaar (max 15 punten)
15 punten
Technisch doel: de keramische techniek is juist toegepast waardoor vorm hol is.                                (max 25 punten)
De k. techniek is niet juist toegepast en de vorm is niet hol. (max 5 punten)
De k. techniek is juist toegepast en de vorm is deels hol (maar de rand niet overal even dik)       (max 10 punten)
De k. techniek is juist toegepast en de vorm is helemaal hol (en de rand overal even dik)                             (max 15 punten)
15 punten




totaal: 70 punten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten